Dlaczego musisz zmienić filtr oleju wraz z olejem silnikowym?
Filtr oleju jest zaprojektowany z papieru i materiału umieszczonego w plisach - to medium wychwytuje cząstki o wielkości nie większej niż kilka mikronów i zapobiega ich krążeniu w silniku, gdzie mogą zacząć gromadzić się na obracających się zespołach i powodować uszkodzenia. Kiedy filtr oleju jest całkowicie nasycony i nie może wchłonąć więcej zanieczyszczeń, jest zasadniczo pomijany gdy olej krąży. Cząstki są nadal uwięzione w filtrze, ale to, co znajduje się w oleju, nie może zostać odfiltrowane... a to oczywiście wtedy, gdy nadszedł czas na zmianę oleju.
Więc kiedy nadszedł czas, aby zmienić olej, a Ty postanowisz zaoszczędzić parę złotych i zostawić stary filtr oleju, jak tylko uruchomisz silnik i osiągniesz temperaturę roboczą, ten ładny, czysty olej silnikowy wkrótce będzie tak samo brudny jak olej, który właśnie wymieniłeś. Mając to na uwadze, nie ma sensu zmieniać filtra, dopóki nie nadejdzie czas na wymianę oleju. Jeśli zechcesz wymienić jedynie sam filtr oleju, połowa oleju wypłynie z punktu mocowania filtra i równie dobrze możesz w tym momencie wymienić także olej.
Filtry oleju i jazda w ciężkich warunkach
Trudne warunki jazdy należą do ważnych czynników użytkowania pojazdu, gdyż w tych przypadkach trzeba częściej wymieniać olej. Jak często należy zmieniać olej i filtr w takich okolicznościach? W dużej mierze zależy to od samych warunków jazdy, takich jak temperatura, prędkość, czy jeździsz po żwirze, ziemi, śniegu lub zwykłym asfalcie, a nawet od czynników takich jak styl jazdy. Konfiguracja silnika, rozmiar i osiągi samochodu mogą również odegrać ważną rolę w tym przypadku, ponieważ cieplejsze temperatury i trudne warunki mogą mieć większy wpływ na większe, mocniejsze silniki. W rezultacie właściciele dużych samochodów ciężarowych lub busów powinni częściej wymieniać filtr oleju